Novosti

Objavljeni rezultati istraživanja Dinarskog podzemnog školjkaša Congeria

20.04.2013.

Rezultati višegodišnjih istraživanja podzemnog školjkaša Congeria (Bivalvia: Dreissenidae) objavljeni su u međunarodnom časopisu "Frontiers in Zoology".

Pronađene su dvije do sada nepoznate vrste školjkaša u podzemnim vodama Dinarskog krša, koje je ujedno njihovo jedino obitavalište. Školjkaš kojem su stručnjaci nadjenuli znanstveno ime Congeria jalzici, nađen je u podzemnim vodama slivova Like i Kupe, a sestrinska vrsta Congeria mulaomerovici u podzemnim vodama sliva Sane u zapadnoj Bosni.

Congeria je predmet dugogodišnjih istraživanja članova HBSD-a kroz niz projekata financiranih od strane Državnog zavoda za zaštitu prirode, Uprave za zaštitu prirode Ministarstva kulture i Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Istraživanja su počela još 2007. godine i traju i danas. Osim mnogih članova Hrvatskog biospeleološkog društva istraživanju su pridonijeli i brojni speleolozi iz drugih udruga kao što su: Speleološki klub Samobor, SO HPD Velebit, SD Karlovac i SU Estavela.

Rezultati istraživanja omogućeni su novim metodama molekularne biologije. Zbog znatno stabilnijih i vrlo sličnih uvjeta u podzemnim staništima, školjkaši su izgledom ostali isti, premda su se razvijali izolirano jedni od drugih i genetski odvajali u nove životinjske vrste. Stručnjaci su uz pomoć molekularnog sata školjkaša mogli pročitati geološku prošlost i dobiti uvide u zbivanja na Zemljinoj površini i evoluciju veće skupine (porodice Dreissenidae) kojoj rod Congeria pripada, tijekom zadnjih više od trideset milijuna godina.

Školjkaši su ostatak bogate faune koja je živjela u nekadašnjem Paratetis moru koje se prije 30 milijuna godina prostiralo od Švicarske do Bajkalskog jezera, a potom se 'raspadalo' u velika jezera poput Panonskog mora i na kraju posve nestalo. Više od 30 vrsta Congeria nađeno je u okaminama na području današnje Hrvatske i BiH. Do sredine 20. st. stručnjaci su smatrali da su posve izumrle, kada je u Popovu polju nađena prva živa Congeria i to u podzemnim vodama u koje je zašla nestankom Panonskog jezera i uspješno se ondje prilagodila. Analize su pokazale da su se Congeria jalzici i Congeria mulaomerovici razdvojile prije malo manje od milijun godina.

Cijeli članak pročitajte na slijedećem linku.

Bilandžija, H., Morton, B., Podnar, M., Ćetković, H. (2013): Evolutionary history of relict Congeria (Bivalvia:Dreissenidae): unearthing the subterranean biodiversity of the Dinaric Karst. Frontiers in Zoology 10:5, p. 17